Uit onderzoek is gebleken dat door toenemende verkeersbelasting de verhardingsconstructie van de N3 onvoldoende draagkracht heeft en bovendien de fundering is opgebouwd uit hoogovenslakken die zogenaamde ‘spatten’ veroorzaken. Omdat de weg in een zettingsgevoelig gebied ligt wijkt het verticale alignement van de weg sterk af van het oorspronkelijke alignement.
De verharding is de grens van de levensduur gepasseerd met als gevolg dat groot onderhoud noodzakelijk is en de gehele verhardingsconstructie op de aarden baan vervangen dient te worden. Ook noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan de overige assets van de N3, die geen deel uitmaken van het groot onderhoud, zijn aan het project toegevoegd. Het betreft civieltechnisch onderhoud aan de kunstwerken en het vervanging van respectievelijk bewegwijzering, een geluidscherm en de openbare verlichting. De vervanging van de verharding van de N3 heeft betrekking op het deel vanaf de aansluiting N3-A15 tot de aansluiting N3-A16.