TenderNed zocht uit welke trefwoorden in 2024 het vaakst zijn gebruikt in een aanbesteding. ‘Onderhoud’ is het afgelopen jaar 212 keer gebruikt en daarmee het meestgebruikte trefwoord in 2024. Bekijk de volledige top 10.
Top 10 meestgebruikte trefwoorden
Positie | Trefwoord | Aantal keer gebruikt |
---|---|---|
1 | onderhoud | 212 |
2 | riolering | 104 |
3 | asfalt | 92 |
4 | nieuwbouw | 91 |
5 | schoonmaak | 84 |
6 | software | 83 |
7 | grondwerk | 77 |
8 | inhuur | 77 |
9 | renovatie | 70 |
10 | beveiliging | 62 |
Conclusie
- In de top 10 van afgelopen jaar staan veel trefwoorden die gerelateerd zijn aan de bouw. Dit was in 2023 ook het geval.
- Het trefwoord hardware is helemaal verdwenen uit de top 10. In 2023 stond dit trefwoord nog op plek 2.
- Ook de trefwoorden ICT, gemeente en Delft zijn uit de top 10 verdwenen. In 2023 stonden deze nog respectievelijk op plek 6, 7 en 10.
- Grondwerk en inhuur nemen een gedeelde 7de plek in.
- In vergelijking met de top 10 van 2023 is het trefwoord schoonmaak op positie 5 de hoogste nieuwe binnenkomer. Ook de trefwoorden software, renovatie en beveiliging zijn nieuw in de top 10 van 2024.
Uitgangspunt
We gebruiken vanaf dit jaar een nieuwe methode om de aantallen te berekenen. We houden er voortaan rekening mee dat aanbestedende diensten trefwoorden soms tussen aanhalingstekens schrijven. In de vorige methode waren met en zonder aanhalingstekens aparte trefwoorden. De aantallen vallen hierdoor nu hoger uit.
Trefwoorden kiezen
We raden aanbestedende diensten aan om bij het aanmaken van een aanbesteding relevante trefwoorden toe te voegen die goed aansluiten bij uw opdracht en doelgroep. Zorg dat de trefwoorden die u gebruikt aanvullend zijn op de titel en korte omschrijving van uw aanbesteding (en dus niet hetzelfde). Bijvoorbeeld synoniemen, afkortingen of spreektaal.
Een trefwoord als ‘gemeente’ heeft weinig toegevoegde waarde, omdat het te algemeen is en niet duidelijk maakt wat de opdrachtgever vraagt.
Groter bereik
Als een aanbestedende dienst de juiste trefwoorden gebruikt, is de kans groter dat de aanbesteding terugkomt in de interesseprofielen van ondernemers. Dat leidt mogelijk tot meer geïnteresseerde partijen. Een ondernemer kan namelijk bij het aanmaken van een interesseprofiel een of meerdere zoekwoorden invullen. Deze zoekwoorden worden vergeleken met de inhoud van de publicatie, zoals de titel, de korte omschrijving en de trefwoorden.