TenderNed is zo ingericht dat aanbestedende diensten en ondernemers zo min mogelijk fouten kunnen maken en zich houden aan de Aanbestedingswet. Floortje Waaijer helpt TenderNed met het vertalen van de aanbestedingsregels naar de applicatie.
Werken op snijvlak uitvoering en beleid
Floortje begon haar loopbaan als inkoopadviseur bij een adviesbureau en kreeg steeds meer passie voor het aanbesteden. Inmiddels combineert zij haar werk als aanbestedingsjurist bij PIANOo, het expertisecentrum aanbesteden, met het geven van juridisch advies aan TenderNed. ‘Na mijn werk als inkoopadviseur heb ik een tijd als aanbestedingsjurist gewerkt. Daarna werkte ik aan de beleidskant en nu zit ik op een plek waar ik precies op dat snijvlak zit. TenderNed doet de uitvoering, maar implementeert regelgeving. Ik vertaal nu de beleidsregels zodat TenderNed de wettelijke taak kan uitvoeren.’
Wet vertalen naar applicatie
Floortje geeft aan dat ze een gevarieerd takenpakket heeft bij TenderNed. ‘Ik ben ingehuurd om juridisch advies te geven over diverse vragen op aanbestedingsvlak. Ik doe een juridische toets en ik word regelmatig gevraagd voor het tegenlezen van stukken. Vaak zijn dat juridisch inhoudelijke zaken zoals het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Of bijvoorbeeld de eForms, dat zijn gewijzigde aankondigingsformulieren die vanaf 25 oktober verplicht zijn.’
Het is best een uitdaging om als jurist bij TenderNed te werken, vertelt Floortje. ‘Je moet allemaal juridische regels vertalen naar een systeem. Daar komt mijn expertise van pas! Een ontwikkelaar bekijkt de zaken vanuit de techniek, maar niet alles is technisch. Je moet ook de regeltjes snappen. Ik let er in de eerste plaats op dat de regels goed geïmplementeerd worden, maar ik houd er ook rekening mee dat het systeem prettig blijft werken voor onze gebruikers. De belangrijkste criteria om de applicatie prettig te gebruiken zijn wat mij betreft dat alles klopt, dat het intuïtief is en dat je alle informatie logisch kan invullen.’
Momenteel veel vragen over eForms
‘Hoewel het meehelpen aan een prettige werking van de applicatie een uitdaging is, is dat ook wel een van de leukere dingen aan dit werk. Eerder noemde ik de UEA. Mijn collega Willem-Jan werkt daar op dit moment aan. Dat doet hij samen met zijn team van ontwikkelaars en testers. Hij stelt me vragen over de UEA en ik geef hem antwoorden. Ik vraag me tijdens dat proces dan af hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Ik heb recent een eerste impressie gekregen en het resultaat ziet er echt heel mooi uit. Ik vind het ontzettend knap dat je van zoveel regeltjes een hele module in elkaar weet te zetten in een systeem en dat het er dan zo goed uitziet.’
Willem-Jan is niet de enige die Floortje benadert met vragen over de eForms. ‘De laatste tijd gaat er steeds meer live op het gebied van eForms. Er zit bijvoorbeeld een nieuwe verplichting in voor de gebruikers, maar die weten dan niet direct hoe ze ermee om moeten gaan. Soms blijkt uit een vraag dat het niet aan de gebruiker ligt, maar dat iets niet klopt. In dat geval ga ik naar Hans Minkes (expert informatievoorziening) om uit te leggen wat er aan de hand is. Hans zorgt dan samen met het ontwikkelteam voor een passende oplossing.'
Prioriteren van wijzigingen
Een ander belangrijk onderdeel van Floortje haar werk is het prioriteren van wijzigingen. Verbeteringen aan de applicatie worden in overleg doorgevoerd en ook daar heeft Floortje een rol in. Ze zegt daarover het volgende: ‘Ik zit elke week met 3 collega’s in ons backlog and decision board. Dat is een overleg waarin we bekijken welke wijzigingen er liggen en hoe we die gaan prioriteren. Wijzigingen die wettelijk bepaald zijn, krijgen daarbij een hogere prioriteit dan een wijziging die er mooi uitziet, maar niet verplicht is. Voorlopig ligt er nog een grote voorraad aan vernieuwingen die we gaan doorvoeren. Bij de juridisch verplichte veranderingen blijf ik ook in de toekomst mijn best doen om ze te vertalen naar iets dat niet alleen klopt volgens de wet, maar ook prettig werkt voor onze gebruikers.’