Als u wilt meedoen aan een aanbesteding, dan moet u inschrijven. Bij sommige aanbestedingen kan dat direct. U hoeft u dan niet eerst aan te melden. Dit stappenplan beschrijft deze zogenaamde openbare aanbestedingen met slechts één ronde.
Bij niet-openbare aanbestedingen moet u zich eerst aanmelden. De aanbestedende dienst kiest vervolgens welke ondernemingen uitgenodigd worden om in te schrijven. Bent u uitgekozen, dan kunt u zich inschrijven.
Tekst gaat verder onder de video.
- Download in WEBM formaat WEBM | 5.6 MB
- Download in MP4 HD formaat MP4 HD | 18.2 MB
Voice over Tenderned: Inschrijven
Logo TenderNed verschijnt in beeld.
Heeft u op het aankondigingenplatform van TenderNed een interessante aanbesteding gezien? En wilt u hierop inschrijven?
Op alle aanbestedingen, kunt u digitaal inschrijven.
Kies een aanbesteding en voeg die toe aan uw persoonlijke overzicht met aanbestedingen.
Let op: u kunt een aanbesteding alleen toevoegen als u bent ingelogd als procesleider of lokaal beheerder en als u gekoppeld bent aan een onderneming.
Na het toevoegen kunt u direct naar het dashboard. Of u gaat via 'Mijn aanbestedingen' naar het dashboard.
Linksboven in het dashboard ziet u de voortgang van uw inschrijving.
Rechtsboven ziet u de uiterste inschrijfdatum.
Heeft u vragen voor de aanbestedende dienst? Rechts kunt u die stellen. Hier vindt u ook de vragen van andere ondernemers met de bijbehorende antwoorden.
Voordat u uw inschrijving kunt versturen, moet u 6 stappen doorlopen.
Controleer uw organisatiegegevens en pas die aan waar nodig.
Selecteer een perceel, als dat van toepassing is.
Bekijk de Eisen van de aanbestedende dienst, en voeg uw antwoorden en documenten toe.
Bekijk de Gunningscriteria, als de aanbestedende dienst die in TenderNed heeft opgevoerd.
Vul het Uniform Europees Aanbestedingsdocument in, als de aanbestedende dienst deze in TenderNed heeft aangemaakt.
Vraagt de aanbestedende dienst om documenten die niet specifiek onder een eis of criterium vallen? Voeg deze dan toe bij 'Overige documenten'.
Zodra u alle 6 stappen heeft doorlopen, kunt u uw inschrijving gaan versturen.
Controleer uw inschrijving...
En verstuur uw inschrijving met de transactiecode die u heeft ontvangen op uw mobiele telefoon.
Wilt u uw inschrijving wijzigen? Trek uw inschrijving dan in, verander hem en verstuur hem opnieuw.
U kunt uw inschrijving wijzigen zolang de sluitingsdatum van de aanbesteding nog niet is verstreken.
Heeft u nog vragen? Ga dan naar: tenderned.nl/inschrijven
Logo TenderNed verschijnt in beeld.
INSCHRIJVEN
STAP 1 Log in op TenderNed met eHerkenning
Nog geen account voor TenderNed? Maak een account aan voor uw onderneming met behulp van uw persoonlijke eHerkenningsmiddel.
STAP 2 Zoek de aanbesteding op in het overzicht
Alle aankondigingen rondom aanbestedingen verschijnen in het aankondigingenoverzicht. Daar kunt u zoeken naar interessante opdrachten. U vindt hier ook informatie over lopende en afgesloten aanbestedingen.
STAP 3 Voeg de aanbesteding toe aan Mijn aanbestedingen
Alleen de procesleider, of de lokaal beheerder van uw organisatie kan aanbestedingen toevoegen. De aanbesteding staat nu onder Mijn aanbestedingen. Door te klikken op de aanbesteding komt u op het dashboard. Op dat dashboard vindt u alle informatie die u nodig heeft en wat u moet doen voor deze aanbesteding.
STAP 4 Richt uw team in
U kunt in TenderNed meerdere mensen toevoegen aan uw aanbestedingsteam. Nodig mensen uit die u gaan helpen met het klaarmaken van de inschrijving. De mensen binnen het team hebben verschillende autorisatierollen. Wat ze kunnen en mogen doen in TenderNed is afhankelijk van hun rol.
U kunt alleen mensen toevoegen die al aan uw organisatie gekoppeld zijn. Als dat nog niet zo is moeten zij zich daarvoor eerst registreren met een eHerkenningsmiddel van uw onderneming.
STAP 5 Bekijk alle informatie en stel eventueel vragen
U vindt alle aanbestedingsdocumenten op het dashboard van de aanbesteding. Lees deze goed door, dit is de beschrijving van de opdracht en het proces. Begrijpt u iets niet, dan kunt u uw vragen stellen aan de aanbestedende dienst. Uw vraag en het antwoord zijn ook voor andere ondernemers te zien. Zo blijft het proces transparant en eerlijk.
STAP 6 Volg de stappen voor uw inschrijving op het dashboard
Alles wat u moet doen voor de inschrijving staat op het dashboard.
Houd er rekening mee dat dit veel werk kan zijn. En dat u wellicht documenten moet opvragen bij verschillende instanties. Begin dus ruim op tijd.
STAP 7 Verstuur uw inschrijving
Controleer uw gegevens. Klopt alles en bent u niets vergeten? Dan kan de procesleider of de lokaal beheerder de inschrijving versturen. Pas door het versturen komen alle documenten en ingevulde informatie in de kluis. De procesleider of lokaal beheerder krijgt daarvoor een transactiecode per sms.
- Klik in het dashboard op Inschrijving versturen
- Als u niet alles heeft ingevuld, dan geeft het systeem u een waarschuwing. U kunt dan alsnog de laatste zaken invullen.
- In de laatste stap vult u een TAN-code in die u per SMS heeft ontvangen op het mobiele nummer dat bij uw gebruikersaccount account staat, waarmee u ingelogd bent.
Uw inschrijving ligt nu in de kluis.
Inschrijving wijzigen
Wilt u iets wijzigen nadat u uw inschrijving heeft verstuurd? Trek dan uw inschrijving in. Dat doet u ook via het dashboard. Daarna kunt u uw inschrijving wijzigen en opnieuw versturen. U kunt dit doen tot de sluitingsdatum.
De sluitingsdatum is bereikt
Zodra de deadline is verstreken kunt u niets meer veranderen aan uw inschrijving. Totdat de kluis is geopend is uw inschrijving anoniem. De aanbestedende dienst kan zien dat er een inschrijving ontvangen is, maar niet dat hij van u is.
STAP 8 Wacht af
De aanbestedende dienst opent de kluis nadat het uiterste aanmeldmoment is verstreken. De aanbestedende dienst kan nu de inschrijvingen beoordelen en bepalen wie ze de opdracht willen gunnen. U krijgt bericht van de uitslag.
STAP 9 Krijgt u de opdracht?
Als u te horen krijgt dat de keuze op u gevallen is, dan is de overeenkomst nog niet gesloten. De aanbestedende dienst moet van de wet 20 kalenderdagen wachten. In die tijd kunnen andere inschrijvers die de opdracht niet hebben gekregen, bezwaar maken tegen deze beslissing. Na deze verplichte wachttijd kunt u een contract tekenen met de aanbestedende dienst.
Heeft u de opdracht niet gekregen, dan krijgt u daarvan bericht. Bij Europese aanbestedingen heeft u dan 20 kalenderdagen de tijd om bezwaar te maken tegen de beslissing.